X
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Menu strony

Mól spożywczy

Mole spożywcze to jedne z najbardziej uciążliwych szkodników zamieszkujących nasze kuchnie.

Larwy owadów żerują na suchych produktach takich jak: kasze, mąka, czy suszone owoce, zanieczyszczając naszą żywność. Nawet plastikowe opakowania nie chronią pożywienia przed ich ingerencją. Larwy wygryzają w nich bowiem niemal niewidoczne dziurki i dostają się do wewnątrz siejąc spustoszenie w naszych zapasach żywności.

Mole spożywcze a mole ubraniowe
mole
Autor: SC Johnson
Mole są uciążliwym problemem dla wielu Polaków. Jednak mało kto wie, że obok moli ubraniowych, w naszych domach występują także mole spożywcze. O ile mole ubraniowe dają o sobie znać w okresie wymiany garderoby (żerują bowiem na tkaninach pochodzenia zwierzęcego – futra, wełna), to mole spożywcze przebywają w naszych domach przez cały rok. Mól spożywczy podobnie jak ubraniowy reaguje na światło, często krążąc wokół lampy bądź telewizora, dlatego wielu z nas myli te dwa rodzaje moli i bagatelizuje problem. W następstwie tego pozwalamy molom spożywczym zadomowić się w naszych kuchniach i narażamy przechowywaną żywność na zanieczyszczenia powodowane żerem larw tych owadów na naszych produktach żywnościowych.

Mole spożywcze: środowisko życia i cykl rozwojowy
Naturalnym środowiskiem życia moli spożywczych są pomieszczenia kuchenne, lub inne, w których przechowuje się żywność. Larwy owadów żerują na bardzo szerokiej gamie produktów. Mogą być to: suszone owoce, mleko rozpuszczalne, mąka kukurydziana, mąka żytnia, rodzynki, suszone śliwki, orzechy, czekolada, słodycze, nasiona, pokarm dla ptaków, psów, kotów, rybek, krakersy, wysuszone czerwone papryczki, makarony, a nawet sól. Dorosłe osobniki są koloru brązowo-szarego, natomiast kolor larw zależy od źródła ich pokarmu (najczęściej są one białe, jednak zaobserwowano także larwy koloru różowego
i zielonego).

Mól spożywczy występuje w wielu krajach. W zależności od klimatu, cykl życiowy owada może trwać od 4 tygodni (najkrótszy) do 300 dni (najdłuższy). Samica składa średnio od 60 do 300 jaj, z których wylęgają się żarłoczne larwy. W zależności od temperatury, stadium larwalne może trwać od 2 do 41 tygodni. To właśnie larwy moli, a nie dorosłe osobniki powodują najwięcej szkód. Podczas żerowania wytwarzają duże ilości cienkich nici, w które owijają zarówno żywność, jak i zrzucaną przez siebie skórę oraz odchody i skorupki jaj. Ilość produktu zanieczyszczona w ten sposób, przewyższa ilość żywności, jaką larwa może spożyć.
Przechodząc w stadium poczwarki, larwy przemieszczają się najdalej jak mogą od źródła pokarmu, a z wytwarzanych przez nie nici powstaje kokon. Często wędrują po całym pomieszczeniu, umieszczając kokony najchętniej w miejscu, gdzie sufit styka się ze ścianą. Dorosłe mole mierzą nie więcej niż 8, 10 mm i żyją od 5 do 7 dni, dopóki nie spełnią swej podstawowej funkcji – reprodukcji. Larwy owadów są najczęściej przynoszone do domu z zakupami, dlatego nawet najbardziej rygorystyczne zachowanie zasad higieny nie gwarantuje, że w naszej kuchni nie zalęgną się dokuczliwe szkodniki. Trzeba również pamiętać, że, zwłaszcza w czasie cieplejszej pory roku, mole mogą przelecieć do naszej kuchni nawet z mieszkania sąsiada.

Wychodząc na przeciw problemowi przynoszonych z zakupami moli spożywczych firma SC Johnson, wprowadziła na rynek innowacyjny produkt – pułapkę Raid przeciw molom spożywczym, która pozwala skutecznie monitorować problem moli spożywczych w naszych domach. Firma SC Johnson od lat pozostaje liderem na rynku repelentów i środków owadobójczych*. Swoją pozycję oraz uznanie kupujących, produkty z serii Raid zawdzięczają szerokiej ofercie oraz dostosowaniu do potrzeb i oczekiwań konsumentów. Bazując na wieloletnim doświadczeniu oraz prowadzonych badaniach, SC Johnson systematycznie wprowadza na rynek innowacyjne rozwiązania, które dzięki skuteczności i bezpieczeństwiu stosowania cieszą się zaufaniem i lojalnością klientów.
(* Źródło: MEMBR za 2008 rok)

Informacja prasowa: SC Johnson
Zainspirowane przez: Cruso Public Relations
09-03-03 13:06